حرفه

حرفه

Herfeh
حرفه

حرفه

Herfeh

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق حرفه ای و رهبری مالی

پیشینه و مبانی نظری اخلاق حرفه ای و رهبری مالی

پیشینه و مبانی نظری اخلاق حرفه ای و رهبری مالی

دانلود پیشینه و مبانی نظری اخلاق حرفه ای و رهبری مالی

پیشینه و مبانی نظری اخلاق حرفه ای و رهبری مالی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 158 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40

پیشینه و مبانی نظری اخلاق حرفه ای و رهبری مالی در 40 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش

2-1 مقدمه. 15

2-2 مبانی نظری تحقیق.. 15

2-2-1 تعریف اخلاق.. 15

2-2-1-1 تعاریف و دیدگاه بزرگان از اخلاق.. 16

2-2-1-2 اهمیت اخلاق.. 16

2-2-1-3  انواع اخلاق.. 17

2-2-2 اخلاق حرفه ای.. 17

2-2-2-1 مفهوم اخلاق حرفه‌ای.. 18

2-2-2-2 ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای.. 18

2-2-2-3 ویژگی‌های افراد دارای اخلاق حرفه‌ای.. 19

2-2-2-4  نظام‌های عمده اخلاق حرفه ای.. 20

2-2-2-5 عوامل پایه‌ای و اساسی در اخلاق حرفه ای از دیدگاه زیونتس.... 21

2-2-2-6 ضرورت ترویج اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها و موسسات... 22

2-2-2-7 آموزش‌های لازم در خصوص ترویج اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها و موسسات... 23

2-2-2-8 وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان‌ها 23

2-2-2-9 ضمانت اجرای رعایت قواعد اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها و موسسات... 24

2-2-2-10 مهمترین ضرورت اجرای قوانین در خصوص رعایت قواعد اخلاقی.. 24

2-2-2-11 مشکلات و موانع اخلاق حرفه‌ای.. 25

2-2-2-12 عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفه‌ای از نظر پنیو. 25

2-2-2-13 موانع رشد اخلاق حرفه‌ای در سازمانها ، موسسات و محیط های کسب وکار. 26

2-3 اخلاق حرفه ای در حسابداری.. 29

2-4 سبک های رهبری.. 31

2-4-1 تعاریف رهبری.. 31

2-4-2 ویژگیهای شخصیتی رهبر. 31

2-4-3 مدلهای رهبری.. 32

2-4-4 نظریات موقعیتی و اقتضایی.. 34

2-4-4-1 نظریه مسیر- هدف... 34

2-4-4-2 دوره (سیکل) زندگی.. 34

2-4-4- 3 نظریه جایگزینی رهبری.. 35

2-4-4-4 نظریه اسنادی رهبری.. 35

2-4-4- 5 نظریه رهبری فره مند.. 36

2-4-4-6  نظریه رهبری ممتاز. 37

2-4-4-7 رهبری تیمی.. 37

2-4-4-8  رهبری خدمتگزار. 38

2-4-4-9 رهبری تحول آفرین.. 38

2-4-5 سبک های نوین رهبری مالی.. 38

2-4-5-1-سیستم کنترل کیفیت در موسسه های حسابرسی.. 39

2-4-5-2-تعریف مدیریت بر مبنای فعالیت... 40

2-4-5-3-هزینه یابی بر مبنای فعالیت... 40

2-4-5-4-سیستم مدیریت هزینه. 42

2-4-5-5-حسابداری سنجش مسئولیت... 43

2-4-5-6-مدیریت به موقع موجودی.. 44

2-5 پیشینه تحقیق.. 45

2-5-1 مطالعات انجام شده در جهان.. 45

2-5-2 مطالعات انجام شده در ایران.. 47

 

 

2-1 مقدمه

در این فصل ، ابتدا به بیان مبانی نظری تحقیق حاضر که در مورد تعاریف و ویژگی های اخلاق ، اخلاق حرفه ای ، اخلاق حرفه ای در حسابداری و سبک های رهبری است ، پرداخته می شود و سپس به بیان و مرور کارها و مطالعات انجام شده در ایران و خارج از ایران پرداخته می شود و در نهایت اقدام به جمع بندی و نتیجه گیری در این فصل می شود .

 

2-2 مبانی نظری تحقیق

2-2-1 تعریف اخلاق

 اخلاق از مقولاتی است که با فطرت بشر سرشته است و همواره در زندگی او از آغازین روزهای تاریخ تا کنون نقش اساسی داشته است ،البته به این مقوله نگاه های متفاوتی شده است و بنابراین تعریف های متفاوتی هم از آن ارائه شده است. اخلاق بر وزن افعال کلمه‏اى عربى و جمع واژه خلق است. خلق مجموعه صفات ،ویژگی ها، حالات  و خوی درونی که در نفس راسخ  و سرچشمه‌ی گفتار و رفتار انسان هستند به گونه‏اى که انسان، بى درنگ و بدون اندیشه، کار پسندیده و یا ناپسندى را انجام دهد، در مقابل خَلق که هیأت و شکل ظاهرى و جسمى آدمى است که با چشم دیده مى‏شود.( بیات ، 1387).  اعمال انسان متناسب با ویژگى‏هاى نفسانى اوست؛ یعنى اگر صفات نفسانى کسى نیکو باشد اعمال او هم نیکو خواهد بود. به همین دلیل وقتى کسى همواره اعمال خوبى انجام مى‏دهد، مى‏گویند اخلاق او خوب است و کسى که همواره اعمال بدى انجام مى‏دهد مى‏گویند اخلاق او بد است. موضوع اصلى علم اخلاق، نفس انسانى است، که محل استقرار خوی و خصلت های  نیک و بد است و سبب انجام کارهاى پسندیده و ناپسند مى‏گردد. (بیات ، 1385). «تهذیب اخلاق»، «تهذیب نفس» و «تزکیه نفس» بیان دیگرى است از علم اخلاق اند.  شهید مطهرى مى‏نویسد: «اخلاق عبارت است از علم زیستن، یا علم چگونه باید زیست .... در حقیقت، چگونه زیستن دو شعبه دارد: شعبه چگونه رفتار کردن و شعبه چگونه بودن. چگونه رفتار کردن، مربوط مى‏شود به اعمال انسان (که البته شامل گفتار هم مى‏شود) که چگونه باید باشد و چگونه بودن، مربوط مى‏شود به خویها و ملکات انسان که چگونه و به چه کیفیت باشد...». در واقع اخلاق شناخت  بایدها و نبایدها و پرورش صفات نیکو و خلقیات فاضله در قلب و دل و بازتاب  آنها در عمل است که زیربنای رشدِ شخصیت انسانی هر فردی را تشکیل داده و منجر به ایجاد شخصیتی متعادل و انسانی خواهد شد (اعتمادی و همکاران، 1391). اولین گام در اخلاق، خود شناسی و خودسازی فردی است. اخلاق فردی سه مرحله دارد؛ مرحله اول شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت فردی، مرحله دوم تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف و مرحله سوم رسیدن به عزت و اعتماد به نفس در سایه باور و عمل به دستورات الهی است. در هریک از این سه مرحله موانعی وجود دارد  که مانع از  خودشناسی ، خودسازی و خودباوری می شود. برای انجام این مهم باید از خودشناسی آغاز کرد تا به ضرورت خودسازی و رسیدن به مرحله خودباوری و در نهایت به خداشناسی و خدا محوری در زندگی رسید (اعتمادی و همکاران ، 1391 ).

 

2-2-1-1 تعاریف و دیدگاه بزرگان از اخلاق

امام على علیه السلام اخلاق و صداقت را دو عامل و سرآمد ایمان معرفى نموده و مى فرماید (( سرآمد تمام وظائف اخلاقى براى افراد با ایمان این است که خود را به صفات حمیده و اخلاق پسندیده متصف و متخلق سازند و خویشتن را بزیور راستى و راستگویى بیارایند )).

ارسطو مى گوید: فضیلت نفسانى یا اخلاقى باید کسب شود و به درجه عادت برسد، و عمل به آن شاق و دشوار نباشد، بلکه از روى رغبت و لذت و علم و اختیار واقع شود. و هر گاه این شرایط فراهم آید فضیلت ممدوح خواهد بود ( دیلمی ، 1388) .

دکارت عقیده دارد که اگر چه هر فردى از ما از افراد دیگر جداست ، ولیکن چون تنها نمى توانیم زیست کنیم ، ناچار باید منافع خود را تابع منافع حقیقى جماعتى، که جزء آنها هستیم بنمائیم و اگر کسى این حس را داشته باشد که صلاح کل، مقدم بر صلاح جزء است، مکارم والاء از او ظهور خواهد کرد، و حتى براى خدمت به دیگران جان خود را به خطر خواهد انداخت. خلاصه، آن که عمل انسان همواره باید موافق عقل باشد و اگر چنین شود البته سعادت و خرسندى خاطر ،که مراد و منظور از علم اخلاق همان است ، حاصل خواهد گردید.

سقراط بیان می کند که انسان جویاى خوشى و سعادت است و جز این تکلیفى ندارد، اما خوشى به استیفاى لذات و شهوات به دست نمى آید، بلکه بوسیله جلوگیرى از خواهش هاى نفسانى، بهتر میسر مى گردد. و سعادت افراد در ضمن سعادت جماعت است، بنابراین ، سعادت هر کس در این است، که وظائف خود را نسبت به دیگران بهتر انجام دهد. بنابراین دانش بشر، باید او را به سوى سعادت سوق دهد، نه اینکه هر چه بیشتر و زیادتر به فساد آلوده اش نماید.

 

 

2-2-1-2 اهمیت اخلاق

اخلاق در زندگی انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا انسانیت انسان وقتی شکل می گیرد که ارزشهای اخلاقی در وجود او متبلور شود . هر انسانی را به میزان ظهور ارزش­های اخلاقی در افکار و گفتار و رفتار ارزیابی می کنند، اولین نمودی که از یک شخص در جامعه ظاهر می شود اخلاق آن فرد است. فضائل اخلاقی مطلق است و همه آن را می پسندند..پیامبر اسلام(ص)می فرمایند: من برای تکمیل کردن خوبی های اخلاقی مبعوث شدم ( مطهری ، 1364 ).

 

2-2-1-3  انواع اخلاق

در این قسمت به شاخه ها و انواع اخلاق پرداخته می شود که در ذیل آمده است .

1- درارتباط با خدا ؛ اخلاق بندگی یا خدا محوری: انسان نسبت به خالق و آفریدگار خود، وظایف اخلاقی دارد. هر کسی احساس می کند هر چه دارد از خدای متعال است و تنها با عبادت معبود حقیقی هستی آرامش می یابد. فضایل و رذایل مربوط به رابطه انسان و خدا در اخلاق بندگی مشاهده می گردد. فضایلی مانند شکر، توکل‌،‌ ایمان، عبادت، اخلاص،‌ تسلیم، تقوا ‌و...در این قسم جای دارد.

2-درارتباط با خود ؛ اخلاق فردی: هر انسانی نسبت به خود نیز وظایفی دارد. فضایل و رذایل مربوط به حیات فردی انسان ها، فارغ از رابطه با غیر در اخلاق فردی بحث می شود. فضایل صبر، شجاعت، حسن تدبیر، شهامت، حلم،‌ عفت،‌ حیا، زهد، قناعت و... و رذایلی از قبیل جبن، تهور، عجله، غضب، عجب و ... در این بخش خواهد آمد .

3-در ارتباط با دیگران؛  اخلاق اجتماعی: یکی از مهم ترین بخش ها و وظایف اخلاقی یک مسلمان، ارتباط اخلاقی او با جامعه و محیط پیرامون است (اعم از محیط خانواده و جامعه). فضایل و رذایل ناظر به رابطه فرد با سایر انسان ها در اخلاق اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد. سخا، کرم،‌ ایثار،‌ حسن معاشرت، عدالت و انصاف، امانت داری، حفظ لسان،‌ صداقت، تشکر،‌ نرم خویی، کتمان عیوب،‌ ظالم نبودن، اصلاح بین مردم،‌ فتوت و مروت بخش کوچکی از فضایل اخلاق اجتماعی و حب جاه و مدح، تعصب و قومیت گرایی،‌ حسد،‌ ظلم، انتقام،‌ تند خویی، تجسس، استهزاء،‌ بهتان،‌ غیبت و ... بخشی از رذایل این قسم است.

4-در ارتباط با طبیعت ؛ اخلاق محیط زیست: انسان در طبیعت زندگی می کند و طبیعت مجموعه ایی از نعمت های الهی است که خداوند در اختیار او قرار داده است و انسان هنگامی به کمال می رسد که از نعمت های الهی به نحو صحیح استفاده کند نحوه استفاده از منابع طبیعت مستلزم رعایت بایدها و نبایدهایی است که به آن ها اخلاق محیط زیست گفته می شود

 

2-2-2 اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه ای به منزله یک گسترۀ معرفتی با گرایشهای بسیار متنوعِ آن از شاخه های عمدۀ علم اخلاق است. اخلاق حرفه‌ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است هر جامعه‌ای نیازمند آن است تا ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای مانند دلبستگی به کار ، روحیه مشارکت و اعتماد، ایجاد تعامل با یکدیگر و غیره تعریف و برای تحقق آن فرهنگ‌سازی کنند (اجتهادی، 1387). امروزه بسیاری از کشورها به این بلوغ فکری رسیده‌اند که بی‌اعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی به از بین رفتن موسسه و سازمان می‌انجامد به همین دلیل بسیاری از موسسات و سازمانهای موفق، برای تدوین استراتژی اخلاقی احساس نیاز کرده و به این باور رسیده‌اند که باید در سازمان یک فرهنگ مبتنی بر اخلاق رسوخ کند، از این رو کوشیده‌اند به تحقیقات درباره اخلاق حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای بدهند (بهاری فر و جواهری ، 1389). لذا یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های مدیران کارآمد در سطوح مختلف چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمامی حرفه‌هاست تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفه خود بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. ویژگی های اخلاق حرفه‌ای در افراد مربوط به حوزه فردی بوده اما وقتی از حوزه فردی و شخصی به حوزه کسب و کار گام بر می‌داریم اخلاق کار و یا اخلاق شغلی به میان می‌آید مانند اخلاق پزشکی، اخلاق معلمی، اخلاق مهندسی و نظایر آن امروزه اخلاق حرفه‌ای نقش راهبردی در موسسات را داشته و متخصصان مدیریت استراتژیک، اصول اخلاقی شایسته در سازمان را از پیش شرط‌های مدیریت استراتژیک کارآ دانسته‌اند (بهاری فر و جواهری ، 1389). در اخلاق حرفه‌ای مسئولیت­های اخلاقی سازمان در قبال محیط داخلی و خارجی است و این متمایز از حقوق کار است، در حالیکه حقوق کار نیز در آن وجود دارد. اصول اخلاق شایسته و کارآ از پیش شرط­های مدیریت استراتژیک کارآست و این اصول موجب بوجود آمدن یک موسسه یا سازمان کارآ می‌شود (اجتهادی، 1387 )

 

2-2-2-1 مفهوم اخلاق حرفه‌ای

اخلاق حرفه‌ای به معنای اخلاق کار و اخلاق مشاغل است.

اخلاق کار : اخلاق کار متعهد شدن انرژی ذهنی، روانی و فیزیکی فرد یا گروه به ایده جمعی است در جهت اخذ قوا و استعداد درونی گروه و فرد برای توسعه به هر نحو.

اخلاق حرفه‌ای: یکی از شعبه‌های دانش اخلاقی است که می‌کوشد به مسائل و ارزش‌های اخلاقی حرفه‌های گوناگون پاسخ داده و برای آن قواعد، ضوابط و اصول خاصی در محیط حرفه‌ای متصور می‌گردد به عبارت دیگر وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه‌ای رعایت کنند بدون آنکه الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف به مجازات‌های قانون دچار شوند.( یگانه، 1390 ) . 

 

2-2-2-2 ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای

در تعاریف اولیه از اخلاق حرفه‌ای دو ویژگی دیده می‌شود:

الف ـ وجود نگرش اصالت فرد و فردگرایی

 ب ـ محدود بودن مسئولیت‌ها و الزامات اخلاقی فرد در شغل

به نظر می‌رسد این نگاه به اخلاق حرفه‌ای نوعی تحویلی نگری و تقلیل گری به اخلاق حرفه‌ای است. زیرا هویت جمعی و سازمانی در نهادهای مشاغل در کسب و کار بس فراتر از شغل فردی اشخاص است. اما در تعاریف امروزی از اخلاق حرفه‌ای تلقی (شما حق دارید و من تکلیف) مبنای هرگونه اخلاق در کسب و کار است. این مبنا از رفتار ارتباطی فرد، به صورت اصلی برای ارتباط سازمان با محیط قرار می‌گیرد و سازمان با دغدغه رعایت حقوق دیگران از تکالیف خود می‌پرسد.(اجتهادی ، 1387). ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای در مفهوم امروزی آن عبارتند از:

•        دارای هویت علم و دانش بودن

•        داشتن نقش کاربردی

•        ارائه پیشینه ای حرفه‌ای

•        بومی و وابسته بودن به فرهنگ

•        وابستگی به یک نظام اخلاقی

•        ارائه دانش انسانی دارای زبان صریح و بیانی روشن و انگیزشی

 

2-2-2-3 ویژگی‌های افراد دارای اخلاق حرفه‌ای

1- مسئولیت‌پذیری: در این مورد فرد پاسخگو است و مسئولیت تصمیم‌ها و پیامدهای آنرا می‌پذیرد، سرمشق دیگران است. حساس و اخلاقمند است، به درستکاری وخوشنامی در کارش اهمیت می‌دهد، برای اجرای تمام مسئولیت‌های خویش کوشاست و مسئولیتی را که برعهده می‌گیرد با تمام توان و خلوص نیت انجام می‌دهد.

2- برتری جویی و رقابت طلبی: در تمام موارد سعی می‌کند ممتاز باشد، اعتماد به نفس دارد، به مهارت بالایی در حرفه خود دست پیدا می‌کند، جدی و پرکار است، به موقعیت فعلی خود راضی نیست و از طرق شایسته دنبال ارتقاء خود است ولی سعی نمی‌کند به  هر طریقی و از هر راهی در رقابت برنده باشد.

3- صادق بودن: مخالف ریاکاری و دورویی است، به ندای وجدان خود گوش فرا می‌دهد ، در همه حال به شرافت‌مندی توجه می‌کند، شجاع و با شهامت است.

4- احترام به دیگران: به حقوق دیگران احترام می‌گذارد، برای نظراتشان ارزش قائل است، خوش قول و وقت شناس است، به دیگران حق تصمیم‌گیری می‌دهد، تنها منافع خود را ارجح نمی‌داند.

5- رعایت و احترام نسبت به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی: برای ارزش‌های اجتماعی احترام قائل است، در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت می‌کند، به قوانین اجتماعی احترام می‌گذارد، در برخورد با فرهنگ‌های دیگر متعصبانه عمل نمی‌کند.

6- عدالت و انصاف: طرفدار حق است، در قضاوت تعصب ندارد، بین افراد از لحاظ فرهنگی، طبقه اجتماعی، اقتصادی، نژاد و قومیت تبعیض قائل نمی‌شود.

7- همدردی با دیگران: دلسوز و رحیم است، در مصائب دیگران شریک می‌شود و از آنان حمایت می‌کند، به احساسات دیگران توجه می‌کند، مشکلات دیگران را مشکل خود می‌داند.

8- وفاداری: به وظایف خود متعهد است، رازدار و معتمد دیگران است.

 

2-2-2-4  نظام‌های عمده اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه‌ای در تفکر سنتی طی زمان های مختلف تغییر یافته و به طور کلی بیش از پنج نظام عمده اخلاقی، امروزه در بیان اخلاق حرفه‌ای استفاده می‌شود.

ملاک مقبولیت این پنج نظام در میان ده ها نظریه و نظام اخلاقی، توانایی آنها در بیان سیستماتیک فضائل و رذایل اخلاقی، ارائه نظام سازگار ، فراگیر و کارآست. این پنج نظام اخلاقی عمده عبارتند از:

1- نظام فایده گرا 2- نظام وظیفه گرا 3- نظام عدالت گرا 4- نظام آزادی گرا 5- نظام خیرگرا (زیباگرا، نظام دینی)‌

چهار نظریه نخست در واقع اصول راهبردی اخلاق را ملاک نهایی می‌انگارند، اما در نظریه آخر خداوند متعال برترین زیبایی و مشخص کننده ملاک نهایی اخلاق است.

1- نظام فایده گرا (سود انگاری) : در این نظام بالاترین سود برای بیشترین افراد همراه با کمترین زیان مورد نظر است. مطلوبیت یعنی خوب و بد بودن براساس نتیجه و آثار (حسن فعلی)‌ و نه نیت اشخاص  (حسن فاعلی). این نظام از تئوری‌های غایت گــــرایانه (نتیجه گرا) است که توسط "جان استوارت میل " ارائه شده است. در این مدل انسان و هر موجود زنده با محیط، بده بستان دارد. پس اشیاء و حوادث در غالب سرمایه دیده می شود این است که انسان، بی دغدغه هزینه فراوان انجام نمی دهد که سودی نداشته باشد. بر این اساس موسسه ای که اعتماد محیط را سرمایه بزرگ تلقی می‌کند، هرگز آنرا به راحتی از دست نمی‌دهد. فایده‌گرایی از نظر مفهومی به بهره‌وری نزدیک است. بالاترین سود با کمترین هزینه برای بیشترین مردم. اما در هر حال این ملاک نمی‌تواند ملاکی فراگیر برای همه اقدام های اخلاقی باشد زیرا ممکن است امکان استثمار را فراهم نماید.

2- نظام وظیفه‌گرا:  نظام وظیفه‌گرا را "امانوئل کانت" مطرح ساخت. او منتقد جدیِ فایده‌گرایی بود. کانت فلسفه اخلاق محض را کاملاً منزه از هر چیز تجربی می‌دانست و معتقد بود هنجارهای اخلاقی را نمی‌توان بر تجربه بنیان نهاد. کانت بر این باور بود که نباید فقط به آثار افعال (نتیجه گرایی) نگاه کرد. او معتقد بود فعل اخلاقی مستلزم انتخاب وظیفه است که با مقاومت درونی ما در برابر خواسته‌ها و تمایلات طبیعی و نفسانی همراه است. کانت وظیفه و تکلیف را ملاک اخلاقی بودن می‌دانست.

3- نظام عدالت‌گرا: نظریه‌پردازان عدالت فراگیر معتقدند کانت اخلاق را بصورت کاربردی بی‌روح از عقل درآورده است. اینان از ملاک‌های فردگرایانه در اخلاق دوری جسته‌اند و بر نقش بنیادین و اساسی عدالت اجتماعی تأکید کرده‌اند. علامت فراگیر که بر بهره‌مندی عادلانه تکیه می‌کند بی‌تردید از مهم‌ترین اصول راهبردی اخلاق است و در آموزه‌های دینی نیز آمده است، اما ملاک نهایی اخلاق نیست، زیرا همه احکام اخلاقی مثل ایثار، عشق و تفضل را پاسخ نمی‌دهد.

4- نظام آزادی گرا: طرفداران این نظریه نخستین نیاز آدمی را آزادی می‌دانند نه عدالت، پس ملاک نهایی ارزشها را آزادی می‌دانند. اما تعریف دقیق آزادی مشکل است. به تعبیر "اسپینوزا" آزادی در گرو انگیزه‌های فعال و درونی برخاسته از بصیرت آدمی نسبت به هستی است.

5- نظام خیرگرا (زیباگرا ـ نظام دینی): در نظام اخلاقی دینی ملاک نهایی اخلاق، خدا و تقرب به او و رضایت اوست. تمام ادیان آسمانی خداوند را ملاک نهایی اخلاق دانسته‌اند. خدا زیبای محض است و معنا بخش زیبایی و خیر مطلق است و نیز آفریننده هر امر خیر.

با خدا می‌توان تکالیف انسان را معنادار کرد، چون خدا مطلق و نامشروط است. لذا محتاج ملاک دیگری برای ارزش یافتن نیستیم. پس شاخص خوب، رفتار نزدیک کننده به خدا و شاخص بد، رفتار دور کننده از خداست.

در نظام اخلاقی دینی رضایت خدا همه ملاک‌های عدالت و آزادی و رساندن بیشترین سود را در برمی‌گیرد. رضایت و عدم رضایت خدا هر دو بعد نیات و مقاصد (حسن فاعلی) و آثار و نتایج (حسن فعلی) را فرا می‌گیرد و علاوه بر تعریف بایدها، به آنها قداست هم می‌بخشد. قدسی بودن ارزش‌ها ضامن اجرائی اخلاق است.( بهاری فر و جواهری ، 1389 ) .

دانلود پیشینه و مبانی نظری اخلاق حرفه ای و رهبری مالی

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 282 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 62

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی در 62 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

مقدمه......................................................................................................................... 20

بخش اول:

1-1- سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور................................................................... 21

1-2- پیام آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور..................................................... 21

1-3- فلسفه آموزش.................................................................................................... 22

1-4- اهـداف و نـگـرش سـازمـان.............................................................................. 22

1-5- تعریف آموزشهای فنی و حرفه ای....................................................................... 23

1-6- اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای.......................................................... 24

1-7- ضرورت توجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای................................... 26

1-8- آموزش، مهارت و اشتغال.................................................................................... 27

1-9- آثار تحولات جدید اقتصادی و اجتماعی بر آموزش های فنی و حرفه ای................ 29

1-9-1- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در سیاست................................................. 31

1-9-2- نقش فرآیندی (Process role) آموز های فنی و حرفه ای............................. 31

1-9-3- نقش جامعه پذیری سیاسی آموزش های فنی و حرفه ای.................................. 32

1-10- لزوم توجه به کیفیت در آموزش های فنی و حرفه ای.......................................... 33

1-10-1- آلمان.......................................................................................................... 33

1-10-2- آفریقای جنوبی............................................................................................ 34

1-10-3- ایالات متحده آمریکا..................................................................................... 34

1-10-4- بریتانیا......................................................................................................... 34

1-10-5- نیوزلند........................................................................................................ 35

1-12- تفاهم نامه همکاری آموزشی.............................................................................. 35

 

بخش دوم:

2-1- تعاریف کارآفرین............................................................................................... 36

2-2- تعاریف کارآفرینی.............................................................................................. 37

2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی.............................................................................. 38

2-3-1- دوره اول: قرن 15، 16 میلادی «صاحبان پروژه های بزرگ»................................ 38

2-3-2- دوره دوم...................................................................................................... 38

2-3-3- دوره سوم...................................................................................................... 38

2-3-4- دوره چهارم................................................................................................... 39

2-3-5- دوره پنجم..................................................................................................... 39

2-4- ویژگی های کارآفرینان....................................................................................... 39

2-4-1- ویژگیهای شخصیتی کارآفرین ها..................................................................... 40

2-4-2- ویژگی های رفتاری کارآفرین ها..................................................................... 40

2-4-2-1- ویژگیهای مرتبط با سابقه و پیشینه............................................................... 40

2-4-2-2- ویژگی های تجربی.................................................................................... 41

2-5- اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی.................................................................. 41

2-6- انواع وظایف واقعی کارآفرینی............................................................................ 44

2-7- انواع کارآفرینی.................................................................................................. 44

2-7-1- فردی............................................................................................................ 44

2-7-2- گروهی......................................................................................................... 45

2-8- ارتباط خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی................................................................. 46

2-9- کارآفرین چگونه کارآفرینی می کند؟.................................................................... 47

2-10- مهارت های کارآفرینی...................................................................................... 48

2-10-1- مهارت های شخصی کارآفرینی..................................................................... 49

2-10-2- مهارت های مدیریتی کارآفرینی..................................................................... 49

2-10-3- مهارت های فنی کارآفرینی........................................................................... 49

2-11- متغیرهای مهارت های کارآفرینی....................................................................... 50

2-11-1- متغیرهای مهارت های شخصی کارآفرینی....................................................... 50

2-11-2- متغییرهای مهارت های مدیریتی کارآفرینی...................................................... 52

2-11-3- متغیرهای مهارت های فنی کارآفرینی............................................................. 54

2-12- جایگاه کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم مختلف............................................ 57

2-12-1- دیدگاه دانشمندان علوم اقتصادی.................................................................... 57

2-12-2- دیدگاه محققین علوم رفتاری نسبت به کارآفرینی............................................ 59

2-12-3- دیدگاه دانشمندان مدیریت نسبت به کارآفرینی................................................ 60

2-13- عوامل مؤثر بر فرآیند کارآفرینی......................................................................... 62

2-14- عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی.......................................... 63

2-15- آموزش و ترویج کارآفرینی............................................................................... 64

2-16- تحصیل کارآفرینی- شیوه های آموزشی.............................................................. 64

2-17- دانشگاه کارآفرین.............................................................................................. 65

2-18- سابقه کارآفرینی در ایران................................................................................... 67

2-19- فرهنگ کارآفرینی در ایران................................................................................. 68

2-20- اقدامات انجام شده در ایران جهت کارآفرینی...................................................... 71

2-20-1- کارآفرینی و اقتصاد...................................................................................... 71

2-20-2- کارآفرینی و رشد اقتصادی............................................................................ 72

2-20-3- کارآفرینی و رشد فن آوری.......................................................................... 72

2-20-4- کار آفرینی و اشتغال...................................................................................... 72

2-20-5- کارآفرینی و خصوصی سازی......................................................................... 73

2-21- کسب و کار چیست؟....................................................................................... 75

2-22- مزایای ایجاد کسب و کارهای کوچک................................................................ 76

2-23- چرخه ی حیات کسب و کارهای کارآفرینانه....................................................... 77

2-24- چرخه عمر کارآفرینی- استراتژی آغاز یک کسب و کار...................................... 79

 

 

مقدمه:

کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت ها و ایجاد حرکت در جهت توسعه موقعیت ها دارند پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می گردند. آنها تصدیق می کنند که موفقیت و بقاء در چشم اندازهای برخواسته از فردا, نیازمند چالاکی, قوه ابتکار و خلاقیت است و علاوه بر این کارآفرینی به ریسک پذیری , نوآوری و کنش کارآفرینانه هم نیاز دارد و بر اساس نظریات اقتصادی و تجارب حاصله در اقتصادهای روبه رشد کارآفرینان, موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی محسوب می شوند و بالطبع اشتغال زایی یکی از ره آوردهای مهم کارآفرینی می باشد.

در این فصل از تحقیق تعاریف کارآفرین و کارآفرینی , اهمیت و ضرورت کارآفرینی , وجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای, آموزش، مهارت و اشتغال, آثار تحولات جدید, تعریف و انواع آموزشهای فنی و حرفه ای, اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای, ضرورت اقتصادی و اجتماعی بر آموزش های فنی و حرفه ای, لزوم توجه به کیفیت در آموزش های فنی و حرفه ای, تفاهم نامه همکاری آموزشی , مهارت در کشورهای در حال توسعه, تعاریف کارآفرین , تعاریف کارآفرینی, سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی , ویژگی های کارآفرینان, اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی, انواع وظایف واقعی کارآفرینی , انواع کارآفرینی, ارتباط خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی , کارآفرین چگونه کارآفرینی می کند؟ مهارت های کارآفرینی , جایگاه کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم مختلف, عوامل مؤثر بر فرآیند کارآفرینی , عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی , آموزش و ترویج کارآفرینی, تحصیل کارآفرینی, شیوه های آموزشی, دانشگاه کارآفرین , سابقه کارآفرینی در ایران, فرهنگ کارآفرینی در ایران, اقدامات انجام شده در ایران جهت کارآفرینی, کسب وکار چیست؟ مزایای ایجاد کسب و کارهای کوچک, چرخه ی حیات کسب و کارهای کارآفرینانه, چرخه عمر کارآفرینی و استراتژی آغاز یک کسب و کار شرح داده می شود.

 

بخش اول:

2-1-1. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:
(TVTO)

آموزش های فنی و حرفه ای در کشور ما سابقه ای دیرینه دارد و به قبل از آموزشهای رسمی بر می گردد , این نوع آموزش ها در جامعه , در محدوده موضوعات بسیار متنوع از مشاغل جامعه معنی و مفهوم پیدا می کند. از جمله ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای این است که جنبه های کاربردی و عملی مفاهیم مختلف بیشتر از جنبه های تئوری مورد توجه قرار می گیرد.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 و به منظور ارائه آموزشهای فنی و حرفه‌ای تشکیل گردیده و بر اساس بیش از 10 قانون موضوعه و ماده 151 قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در برنامه چهارم، متولی آموزشهای فنی و حرفه‌ای کوتاه مدت بوده و مسئول کمیته تخصصی آموزش های فنی و حرفه ای غیررسمی با عضویت 16 وزارتخانه و سازمان و در نهاد کارگری و کارفرمایی است فعالیتهای آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیر دولتی اجرا نماید.

این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای 31 اداره کل در سطح کشور و یک مرکز تربیت مربی می‌باشد و به منظور دستیابی به تازه‌های علوم و فن آوری روز و همگامی با استانداردهای بین المللی، همواره سعی بر گسترش روابط بین المللی از جمله با سازمان بین المللی کار (ILO) و سازمان بین المللی آموزش حرفه‌ای و کشورهای مختلف دنیا نموده است.

در این راستا سازمان صرفنظر از تفسیر کلیت ساختار تشکیلاتی، صرفا در قسمت آموزش، با پشتیبانی حوزه تحقیق فعالیتهای خود ر در چارچوب محورهای ذیل مطابق با استانداردهای بین المللی انجام می‌دهد. (www.irantvto.ir)

 

2-1-2. پیام آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور این پیام را می رساند که گردونه جهان در دست خداوند بزرگ است و انسان در سایه خداوند چرخ گردونه صنعتی را می چرخاند و چرخ صنعتی را به حرکت در می آورد. (همان منبع)

 

 



2-1-3. فلسفه آموزش

آموزش های فنی و حرفه ای ، باعث ایجاد اعتماد به نفس در کارآموزان می گردد .

آموزش های فنی و حرفه ای ، موجب غنی شدن فرهنگ فنی کارآموزان می گردد .

آموزش های فنی و حرفه ای ، کارآموزان را جهت اشتغال مولد آماده می سازد .

آموزش های فنی و حرفه ای ، زمینه گسترش شغل های مفید را جهت کارآموزان ایجاد می کند .

آموزش های فنی و حرفه ای , عاملی برای ایجاد رفاه است .

آموزش های فنی و حرفه ای نویدبخش آینده ای مطمئن برای جوانان است. (همان منبع)

 

2-1-4. اهـداف و نـگـرش سـازمـان

یکی از کارکردهای اساسی نهاد آموزش , تسهیل نمودن فرآیند اجتماعی شدن انسانهاست با این دیدگاه : نهاد آموزش تنها وظیفه انتقال علم و تکنولوژی از یک نسل به نسل آینده را ندارد ، بلکه باید به نسل جوان بیاموزد که چگونه به عنوان یک عنصر فعال در زندگی اجتماعی شرکت نماید, با نگرشی عمیق به سیر تحولات در ایران و جهان پی خواهیم برد که نیاز انسان های امروز با دیروز متفاوت می باشد و بی تردید جوامع و انسانهای فردا مشکلات و مسائلی خواهند داشت که امروز حتی به ذهن و مخیله انسان نیز راه ندارد, دائما همه پدیده ها در حال تغییر هستند و نیازهای انسانی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی مرتبا تغییر می یابند ، بنابراین تصور جامعه ای ایستا امکان پذیر نیست, اگر اولویت را با توسعه اقتصادی بدانیم گام اولیه در مسیر حرکت بدان سمت آموزش است. بر این اساس اداره کل آموزش فنی و حرفه ای با سنجش دقیق توانائیهای موجود خود و با آگاهی از نیازهای واقعی محیط کار مجموعه فعالیتهای آموزش و پژوهشی خود را بر اساس تحقیقات منطبق با شرایط موجود و متناسب با استانداردهای بین المللی ارائه کرده است, یقیناً تحقق باورهای عمومی از دست اندرکاران و برنامه ریزان کلیه مسئولین محترم بوده تا با بهره گیری از توجهات معطوفه با به بکارگیری امکانات موجود در راه اعتلای میهن اسلامیمان و برای رسیدن به فردائی روشن و مطمئن گام برداریم.(همان منبع)

 

 

 

 

2-1-5. تعریف آموزشهای فنی و حرفه ای

آموزشهای فنی و حرفه ای ‘ انجام فعالیتهایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل ‘ حرفه و کسب و کاری آماده کند یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد. این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانشهای خاص مربوط به مشاغل بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی ارائه می دهد. افزایش کمی به همراه افزایش کیفی آموزشها دربخش دولتی به تنهایی قادر به پوشش نیازهای گسترده آموزشهای مهارتی جامعه نبوده لذا سازمان برنامه ای خاص را به منظور جلب همکاری مؤسسات کارآموزی آزاد به اجراء درآورده تا بتواند با سقف حداقل 3 میلیون نفر- دوره برنامه های سال جاری خود را تحقق بخشد.

در سال 1939, سازمان بین المللی کار(INTERNATIONAL LABOUR RGANIZATION) اعلام کرد: واژه آموزش فنی و حرفه ای به هر نوع آموزش اطلاق می شود که به وسیله آن دانش و مهارت فنی یا تجاری حاصل می شود یا توسعه می یابد اعم از اینکه آموزش از طریق مدرسه ارائه شود یا در محیط کار , این تعریف بعدها تغییر یافت و در نتیجه ی آن , آموزش فنی و حرفه ای دیگر یک هدف صرف محسوب نمی شود, بلکه وسیله یا ابزاری است که هدفش اشتغال بوده و توسعه ی توانمندی ها و استعدادها را نیز مدنظر قرار می دهد.

در سال 1962, سازمان بین المللی کار اعلام داشت: آزمون فنی و حرفه ای صرفا یک هدف نیست, بلکه وسیله ی توسعه ظرفیت های شغلی فرد بوده و به فرصت های شغلی توجه دارد و فرد را قادر می سازد تا از توانمندیهایش حداکثر بهره را ببرد, آموزش فنی و حرفه ای , فعالیتی است که هدفش شناسایی و توسعه ی ظرفیت های انسانی به منظور یک زندگی کاری خلاق و رضایت بخش است بنابراین , کسی که از آموزش فنی و حرفه ای برخوردار می شوند می بایست توان درک و فهم را حاصل کنند و از نظر فردی یا جمعی , بتوانند بر شرایط کاری و محیط اجتماعی تاثیر بگذراند .بنابراین تعریف, کلایو معتقد است که آموزش فنی و حرفه ای: یک فعالیت آموزشی که هدفش ارائه ی دانش و مهارت لازم جهت انجام یک شغل خاص , یا یک فعالیت حرفه ای در بازار کار است و در عین حال , برای فراگیران , نه تنها به عنوان کارگر بلکه به عنوان شهروند , نقش آموزشی تکمیلی را ایفا می کند. یک فعالیت مرتبط با فرایند های انتقال تکنولوژی , نوآوری و توسعه است . انتقال دانش و مهارت از قبل مستلزم نوعی انتقال تکنولوژی به کارگران و از طریق آنها به موسسه تجاری است در عین حال , از آنجا که دانش , پایه ی اساسی فرایندهای نوآوری و توسعه تکنولوژیکی است, لذا آموزش فنی و حرفه ای یک ابزار استراتژیکی بسیار مهم و ضروری برای تحقق این فرایندها تلقی می شود و یک واقعیت و مساله کلیدی در روابط کارگری است. امروزه دولت ها , کارفرمایان و کارگران به آموزش فنی و حرفه ای علاقه مند هستند , چرا که به اهمیت نقش آن در توزیع فرصت های اشتغال ,افزایش خلاقیت و ارتقای کیفیت و رقابت , کسب شرایط مناسب و بهداشتی کار و نیز امکان گفتگوی اجتماعی در سطوح مختلف واقف شدند. دارای محتوی تعلیمی و تربیتی هستند , در مقایسه با انواع دیگر آموزش ها ,آموزش فنی و حرفه ای هم نسبت به مساله ی ارتباط میان محتویات و شیوه های این آموزش و هم نسبت به تغییراتی که در داخل تولید و جهان کار به وقوع می پیوندد, علاقه مندی بیشتری نشان می دهد. (صالحی ,1384)

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی

دانلود آموزش طراحی قالب وردپرس حرفه ای

آموزش طراحی قالب وردپرس حرفه ای

آموزش طراحی قالب وردپرس وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای با زبان برنامه نویسی پی اچ پی می باشد که این روزها طرفدار های زیادی پیدا کرده و شاید شما هم از ان دسته از علاقه مندان به طراحی سایت با وردپرس هستید که نیاز دارید

دانلود آموزش طراحی قالب وردپرس حرفه ای

وردپرس
طراحی قالب وردپرس
طراحی سایت
کدنویسی وردپرس
دسته بندی قالب وردپرس
فرمت فایل zip
حجم فایل 9 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1

آموزش طراحی قالب وردپرس وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای با زبان برنامه نویسی پی اچ پی می باشد که این روزها طرفدار های زیادی پیدا کرده و شاید شما هم از ان دسته از علاقه مندان به طراحی سایت با وردپرس هستید که نیاز دارید تا طراحی پوسته وردپرس را خودتان انجام دهید در این دوره آموزش حرفه ای طراحی قالب وردپرس به راحتی یاد میگیرید که چگونه یک قالب را در فتوشاپ طراحی کرده و سپس آن را به یک قالب استاتیک html , css تبدیل و سپس با استفاده از توابع وردپرس آن قالب را به قالب حرفه ای وردپرس تبدیل میکنیم.بعد از درخواست های فراوان دوستان برای برگزاری دوره آموزش طراحی قالب وردپرس به صورت حرفه ای و تلاش فروشگاه ما در سرزمین فایل برای انجام مقدمات برگزاری دوره بالاخره انتظار ها به پایان رسید.در این دوره یک قالب حرفه ای و مردن با افکت های زیبا را به همراه کد نویسی بهینه و هم چنین امکانات متعدد یک وب سایت دانلود و آموزش را با هم پیاده سازی خواهیم کرد.برای راحتی کار دوره به سه بخش کلی تقسیم شده که بخش اولطراحی قالب وردپرس در فتوشاپ – بخش دوم تبدیل قالب طراحی شده به HTML و CSS و بخش سوم هم پیاده سازی قالب با امکانات حرفه ای در وردپرس هست.

سرفصل های کلی دوره جامع آموزش پایه تا پیشرفته طراحی قالب حرفه ای وردپرس

فصل اول : طراحی قالب اولیه از صفر در فتوشاپ

  1. طراحی بخش منوی بالایی و هدر قالب
  2. طراحی بخش طراحی اسلایدر قالب
  3. طراحی بخش محتوای قالب
  4. طراحی بخش محتواهای ویژه قالب
  5. طراحی فوتر قالب
  6. فصل دوم : تبدیل طرح فتوشاپی قالب به کدهای HTML و CSS
  7.  ایجاد و آماده سازی پوشه ها و فایل ها و نصب کتاب خانه های لازم
  8. تبدیل بخش منوی بالایی و هدر قالب به کدهای HTML
  9. تبدیل اسلایدر به کدهای HTML
  10. تبدیل بخش محتوا و مطالب به کدهای HTML
  11. تبدیل بخش مطالب ویژه به کدهای HTML
  12. تبدیل بخش فوتر به کدهای HTML
  13. پیاده سازی افکت ها و جلوه های ویژه
  14. فصل سوم : پیاده سازی در وردپرس
  15. معرفی و آشنایی با ساختار قالب های وردپرس
  16. معرفی فایل های مختلف قالب وردپرس
  17. آشنایی با قلاب های وردپرس (اکشن ها و فیلتر ها)
  18. آشنایی با انواع مطالب و دسته بندی ها و نحوه ایجاد آنها
  19. آشنایی با روش های مختلف ذخیره داده های اضافه
  20. آشنایی با روش های مختلف ذخیره داده های وب سایت
  21. آشنایی با اضافه کردن فایل های جدید استایل و جاوااسکریپت و کار با ای جکس در وردپرس و یادگیری آن
  22. آشنایی با شورت کد ها و آموزش کامل آنها
  23. آشنایی با سایدبار ها و ابزارک ها و تسلط بر نحوه ایجاد آن ها
  24. آموزش کامل ایجاد Page Template ها
  25. آموزش کامل پیاده سازی اسلاید شو ها و کتابخانه های جی کوئری در وردپرس
  26. آشنایی کامل با حلقه های وردپرس برای دریافت و نمایش هر نوع مطلب
  27. آشنایی کامل با نحوه ایجاد پنل تنظیمات برای قالب
  28. و چندین امکان و آموزش کاربردی دیگر …

دانلود آموزش طراحی قالب وردپرس حرفه ای

دانلود پاورپوینت اخلاق حرفه ای در مشاوره و روانشناسی

دانلود پاورپوینت اخلاق حرفه ای در مشاوره و روانشناسی

اخلاق حرفه ای در مشاوره هدف اخلاق تعالی و توسعه ی انسانی است صرفاً به دلیل انسان بودن در قبال خود و دیگران مسئولیت اخلاقی داریم

دانلود دانلود پاورپوینت اخلاق حرفه ای در مشاوره و روانشناسی

اخلاق حرفه ای 
مشاوره و روانشناسی 
اخلاق حرفه ای در مشاوره
 روانشناسی
اخلاق حرفه ای در روانشناسی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 1732 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43

1- چرا اخلاق حرفه ای ، مهم است؟

2- آخرین چالش اخلاقی که درمشاوره با آن برخورد کردیده اید ، چه بود؟

 

3- بنظر شما بهترین راهکار برای برخورد با  چالش های  اخلاقی در مشاوره چیست؟

—

4 - انتظار شما از جلسه ی امروز چیست ؟

—بیان ضرورت پرداختن به اخلاق حرفه ای
—اصول پنج گانه اخلاقی در مشاوره و روانشناسی
—اساسی ترین مسائل اخلاقی در مشاوره شامل :

1- ارزش ها

2- تصمیم گیری

3- رازداری

4- روابط دوگانه

5- حقوق مراجعان

6- صلاحیت مشاور

7- آموزش مشاور

8- نظارت مشاوره ای

—
—
—1- مزیت و فضیلت برای درمانگر: هدف اخلاق، تعالی و توسعه ی انسانی است. صرفاً به دلیل انسان بودن، در قبال خود و دیگران مسئولیت اخلاقی داریم.
—
—نقش اخلاق حرفه ای آن است که با بهبود عملکرد امروز، ادامه فعالیت فردا را تضمین می کند.
—(در کشورهای توسعه یافته بازای هر هزار نفر یک مشاور و در ایران به ازای هر 25 هزار نفر یک مشاور وجود دارد،افروز،1385)
—
—2- جلب اعتماد : برای اینکه یک حرفه بتواند اعتماد محیط را جلب کند باید پیش بینی پذیر باشد؛ به این معنی که مراجعان قادر باشند عملکرد مشاوران و روانشناسان را در خصوص استیفای کلیه حقوق خود ،پیش بینی  کنند. چرا ما به بانک اعتماد می کنیم؛ زیرا رفتارهای بانک دقیقاً برای ما قابل پیش بینی است.
—
—1- اولین بار بقراط (حدود 2300سال پیش) سوگند نامه پزشکی را به عنوان اولین منشور اخلاق حرفه ای تدوین کرد .
—
—2-انجمن روانشناسی آمریکا ( (APA در سال 1953 اولین نسخه اصول اخلاقی خود را تدوین کرد که تا سال 2002 چهار بار ویرایش شده است .
—انجمن مشاوره آمریکا(ACA) در سال 1961 میلادی ، اولین نسخه اصول اخلاقی خود را تدوین کرد که تا سال 2005 ، پنج بار ویرایش شده است .

 

—
 
فایل پاورپوینت 43 اسلاید

دانلود دانلود پاورپوینت اخلاق حرفه ای در مشاوره و روانشناسی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای
پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای
مبانی نظری سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای
مبانی نظری
پیشینه تحقیق
سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل docx
حجم فایل 308 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 76

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

فهرست

- 1) بخش اول –  سرمایه اجتماعی

2- 1- 1) مقدمه   ......................................................................................................................................................................................................  19 

2- 1- 2) تاریخچه   ................................................................................................................................................................................................  19 

2- 1- 3) مفهوم سرمایه اجتماعی   ................................................................................................................................................................... 20

2- 1- 4) مبانی نظری سرمایه اجتماعی   .......................................................................................................................................................  23

2- 1- 4- 1) تئوری پیوند ضعیف .....................................................................................................................................................................  23

2- 1- 4- 2) تئوری شکاف ساختاری   ........................................................................................................................................................   23

2- 1- 4- 3) تئوری منابع اجتماعی   ...............................................................................................................................................................  24

2- 1- 4- 4) مدل کیفی سرمایه اجتماعی   ...................................................................................................................................................  25

2- 1- 4- 5) مدل CLRLA   .............................................................................................................................................................................  26

2- 1- 4- 6) مدل SCAT   .................................................................................................................................................................................  27

2- 1- 4- 7) مدل کمی برای سرمایه اجتماعی   .......................................................................................................................................  29

2- 1- 4- 8) مدل سرمایه اجتماعی گوشال و ناهاپیت   ........................................................................................................................  30

2- 1- 4- 9) مدل سرمایه اجتماعی استون   ...............................................................................................................................................  32

2- 1- 4- 10) دیدگاه سرمایه اجتماعی هسلی و همکاران    .............................................................................................................   33

2- 1- 4- 11) چارچوب سرمایه اجتماعی مشترک و اعتبار مشترک ( شهرت مشترک ) ویدمن و همکاران  .................... 33

2- 1- 4- 12) مدل سرمایه اجتماعی لینا و وان بورن   ..........................................................................................................................  34

2- 1- 4- 13) مدل سرمایه اجتماعی لاک لی   .........................................................................................................................................  34

2- 1- 4- 14) رویکرد کندی در سرمایه اجتماعی   ...............................................................................................................................  35

2- 1- 5) مزایای سرمایه اجتماعی   ..............................................................................................................................................................  38

2- 1- 6) دیدگاه های انتقادی پیرامون سرمایه اجتماعی   ..................................................................................................................   39

2- 1- 7) نشانه‌های ضعف سرمایه‌های اجتماعی در سازمان ها   ..................................................................................................... 42

2- 1- 8) عوامل مؤثر بر شکل گیری سرمایه اجتماعی   .....................................................................................................................  43

2- 1- 9) روش های اندازه گیری سرمایه اجتماعی   ...........................................................................................................................  45

2- 1- 10) سرمایه اجتماعی و آموزش عالی   ........................................................................................................................................  46

2- 2) بخش دوم –  اخلاق حرفه‌ای

2- 2- 1) مقدمه   ................................................................................................................................................................................................  50

2- 2- 2 ) تعاریف اخلاق حرفه‌ای   .............................................................................................................................................................  50

2- 2- 3) تاریخچه اخلاق حرفه‌ای   ............................................................................................................................................................  52

2- 2- 4) اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه   .......................................................................................................................................................   53  

2- 2- 5) اعضای هیأت علمی و اخلاق حرفه‌ای   ................................................................................................................................   54

2- 2- 6) ابعاد اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه   .............................................................................................................................................   55

2- 2- 6- 1) مسئولیت علمی   ........................................................................................................................................................................   55

2- 2- 6- 2) باور به خودکارایی   ..................................................................................................................................................................... 62

2- 2- 6- 3) حس تعلق به اجتماع علمی   ...................................................................................................................................................  63

2- 2- 7) عوامل مؤثر  بر اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاه   ....................................................................................................................  65

2- 2- 7- 1) فرهنگ رشته‌ها    ..........................................................................................................................................................................  65

2- 2- 7- 2) فرهنگ نهادی   ............................................................................................................................................................................... 66

2- 2- 7- 3) فرهنگ نظام ملی   ......................................................................................................................................................................... 66

2- 2- 8) استراتژی درونی کردن اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی   ............................................................................................................... 67

2- 3) بخش سوم - پیشینه تحقیق

2- 3- 1) مطالعات داخلی   .................................................................................................................................................................................  72

2- 3- 2) مطالعات خارجی   ..............................................................................................................................................................................  77

 

 

 

2-1-1) مقدمه   

امروزه در کنار سرمایه‏های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه‌ی اجتماعی مطرح شده است. این مفهوم به پیوندها و ارتباطات میان‏ اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل‏ موجب تحقق اهداف اعضاء می‏شود (عباس زاده و مقتدایی، 1388). سرمایه‌ی اجتماعی مفهوم نسبتاً جدیدی در علوم اجتماعی است و به‌طور خلاصه به ‌معنای «هنجارها و شبکه‌هایی است که امکان مشارکت مردم در اقدامات جمعی به‌منظور کسب سود متقابل را فراهم می‌کند» و با شیوه‌هایی همچون سنجش سطح اعتماد اجتماعی و سطوح عضویت در انجمن های مدنی رسمی یا غیررسمی قابل اندازه‌گیری است. سرمایة اجتماعی مفهومی ترکیبی است که «موجودی» یا میزان این هنجارها و شبکه‌ها را در یک جامعه و در یک مقطع زمانی خاص تشریح می‌کند (اندیشمند، 1388). رابطة متقابل، رفتار غیرخودخواهانه و اعتماد نمونه‌هایی از این هنجارها هستند. این شبکه‌ها ممکن است رسمی یا غیررسمی باشند. از این منظر، سرمایة اجتماعی یکی از عناصر مهم قدرت «جامعة مدنی» یا ظرفیت جامعه برای مدیریت خویش از طریق فعالیت های گروهی غیررسمی، داوطلبانه، غیردولتی و غیرانتفاعی است (الوانی ونقوی، 1387).

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و مولفه‌ های اخلاق حرفه‌ای